MODIFICĂRI ÎN MATERIA TAXELOR DE TIMBRU ȘI A AJUTORULUI PUBLIC JUDICIAR ÎN MATERIE CIVILĂ

Prin Legea nr. 268/2024, intrată în vigoare la 03.11.2024, s-au modificat o serie de prevederi cu privire la taxele de timbru și la ajutorul public judiciar în materie civilă. Astfel,

Cu privire la taxele de timbru (OUG nr. 80/2013):

În materia partajului, cererile care privesc stabilirea bunurilor supuse împărţelii, creanţele pe care coproprietarii le au unii faţă de alţii, raportul donaţiilor, reducţiunea liberalităţilor excesive, partajul propriu-zis, nu se mai taxează cu un procent fix din valoarea bunurilor/creanțelor, ci pe paliere valorice, cu jumătate din cuantumul taxelor stabilite de art. 3 alin. (1) din OUG nr. 18/2013.

În materia divorțului, taxele pentru cereri ce au în vedere acordul soților, imposibilitatea continuării căsătoriei și separarea în fapt au fost aduse la aceeași valoare – 200 lei.

S-a introdus la art. 40 un alineat nou, care instituie prezumția veridicității plății taxei achitate prin virament bancar, printr-un sistem de plată electronic sau la distanță.

S-au introdus trei noi situații în care taxa de timbru se restituie pe jumătate, la cererea părții interesate: în cazul încheierii unui compromis arbitral, când părțile încheie o tranzacție și când pârâtul achiesează la pretențiile reclamantului. La același articol, 45, se adaugă un paragraf nou 2^1, care instituie o excepție de la regula restituirii taxei in situația unei tranzacții – în cazul în care conflictul soluţionat este legat de o cauză succesorală pentru care nu s-a eliberat certificatul de moştenitor.

Se stabilește în mod expres că valoarea remuneraţiei ce se poate acorda curatorului special se stabileşte în conformitate cu valorile onorariilor stabilite pentru asistenţa juridică acordată ca ajutor public judiciar.

Cu privire la ajutorul public judiciar (OUG nr. 51/2008):

Se introduce posibilitatea acordării ajutorului public judiciar și în situația persoanelor juridice fără scop lucrativ când, în cazurile şi condiţiile prevăzute exclusiv prin lege, fără a justifica un interes personal, acestea acţionează pentru apărarea drepturilor ori intereselor legitime ale unor persoane aflate în situaţii speciale sau, după caz, în scopul ocrotirii unui interes de grup ori general.

Se introduce în mod expres obligația solicitantului ajutorului de a dovedi veniturile și cheltuielile, motivându-și astfel concret cererea de ajutor public judiciar (art. 8 alin. 3 OUG nr. 51/2008).

Este consacrată obligația instanței de a informa la primul termen la care părțile sunt legal citate despre posibilitatea de a formula, în condiţiile legii, cerere de acordare a ajutorului public judiciar, precum şi despre condiţiile şi formele concrete în care acesta poate fi solicitat şi acordat. Ne permitem să apreciem că, dat fiind faptul că până la momentul apariției acestei modificări dispoziția de plată a taxei și indicarea posibilității de a cere ajutorul public judiciar se realizau în scris, anterior primului termen, această schimbare va duce la o prelungire complet nenecesară a duratei proceselor civile.

Posibilitatea oricărei persoane de a dovedi situația reală a solicitantului ajutorului este limitată la cursul procesului. Sintagma “în cursul procesului” lipsea din varianta anterioară a art. 17 alin. (1).

Este indicat drept titlu executoriu dispozitivul oricăror hotărâri cuprinzând obligaţia de plată a ajutorului obținut cu rea credință sau pus în sarcina părții căzute în pretenții. Până la această modificare se vorbea doar despre dispozitivul încheierilor.

Share this post